Listy – o nadaniu słów kilka

Poczta Polska od ponad czterech wieków zajmuje się głównie dostarczaniem i wysyłaniem przesyłek listowych. Choć nadanie i odbiór korespondencji zaliczane jest do bardzo prostych procesów, wiele Polaków przed wysłaniem czy nawet zaklejeniem koperty, wątpliwie spogląda na nią nie mając pewności, gdzie wpisać dane, gdzie nakleić znaczek pocztowy, czy jaki typ listu wybrać. Wiele osób rozważa także naklejenie kilku znaczków i choć jest to czasami wymagane, nieraz nie wiemy, w jakich sytuacjach. Oto poradnik, jak poprawnie wysłać do kogoś list z rozwianiem wszelkich wątpliwości.

Typy listów:

  • list zwykły – uniwersalna opcja do wszelkich typów korespondencji – w tym list ekonomiczny (dostarczany do 3 dni roboczych i dłużej) i priorytetowy (powinien być dostarczony nie dłużej, niż do 3 dni roboczych)
  • list polecony – warto taką opcję wybrać śląc np. pismo do urzędu, firmy, ważniejszej instytucji. Wśród tej opcji również wybieramy list ekonomiczny lub priorytetowy
  • list wartościowy – czyli najczęściej posiadający wewnątrz coś więcej niż dokumenty – tu również mamy opcję ekonomiczną i priorytetową
  • przesyłka dla osób niewidzących i niesłyszących – również z wyborem listu ekonomicznego lub priorytetowego

Krok pierwszy: umieszczenie treści na kopercie

Po umieszczeniu pożądanej treści w kopercie wybranych rozmiarów (poniżej opcje formatów) – jednak nie ważącej więcej niż 2000 gram – zaklejamy ją. Następnie najlepiej odwrócić kopertę, by nie pisać na skrzydełku do odrywania. W lewym górnym rogu piszemy swoje dane, czyli adresata. Imię, nazwisko, ulicę, kod pocztowy i miasto zamieszkania. W razie jakichś kłopotów, choćby niezastania odbiorcy, list wróci na ten adres. Możemy wysłać anonim, jednak warto pamiętać, że w razie jakichś kłopotów korespondencja zostanie po czasie usunięta przez Pocztę Polską i nie będzie ona możliwa do odbioru przez nas. Natomiast po prawej stronie koperty, najlepiej na środku, piszemy dane odbiorcy. Można zacząć zwrotem np. “Szanowni Państwo” czy skrótem “Sz. P. + imię/ imiona czy nazwisko/ nazwiska”. W razie odbiorcy zagranicznego polecamy dostosować się do czyjegoś języka ojczystego, pisząc np. “Dear John”. Najważniejszy jest adres, czyli pełna nazwa ulicy z doprecyzowaniem np. “2 AB”, kod pocztowy i miasto. Przy przesyłkach zagranicznych polecamy również dopisać kraj, aby przy sortowaniu koperty przez pracownika Poczty Polskiej, została ona prędzej zauważona. Kraj możemy napisać zarówno po polsku, jak i w czyimś języku np. Anglia lub England.

Krok drugi: znaczek pocztowy

Na niektórych kopertach zobaczymy kilka np. dwa znaczki pocztowe. Dzieje się to tylko dlatego, że jeden znaczek może przyjąć określoną wartość. Nie spotkamy znaczka oznaczonego jako np. pięćdziesiąt złotych, za to najpopularniejsze to te kosztujące ok. 2,60 zł. Chcąc wysłać jakikolwiek list musimy dostosować jego wartość do kryteriów. Wśród nich wyróżniamy klasę listu, potem wagę, a także gabaryt. Gabaryt “A” nie może przekroczyć grubości 2 cm całej koperty, natomiast “B” – najdłuższy bok koperty nie może przekroczyć 60 cm, a suma boków 90 cm. Pamiętajmy, by znaczek lub znaczki nakleić w prawym górnym rogu koperty, najlepiej tuż nad danymi odbiorcy. Na niektórych kopertach ujrzymy symbol kratki, który zakrywamy znaczkiem pocztowym (figuruje w opisanym miejscu).